Kicsi az Indy Lights mezőny de erős?

Sok kritika éri az IndyCar belépőkategóriáját az Indy Lightsot mivel csupán 9 indulóval vágnak neki az idei szezonnak. Sokan megkérdőjelezik, hogy így van-e egyáltalán értelme fenntartani a sorozatot. 


Többször felmerült, hogy a Pro Mazda miért nem helyettesíthetné az Indy Lightsot? A válasz egyszerű, egyrészről a Pro Mazdában is kevés az induló idén, az ő autójuk is elavult, és ami a legfontosabb nem alkalmas arra, hogy 180 mérföld/órás tempó felett autózzanak vele. Sőt, alapjaiban ovál versenyzésre alkalmatlan. Ennek ellenére ők is és a belépő kategória a USF2000 is versenyzik néhány rövid oválon, hogy a versenyzőknek legyen róla némi fogalmuk, hogy ez miként is zajlik, aztán az Indy Lightsban megtanulják, hogyan kell egy erős autóval egy superspeedwayen körbe menni.

Tehát a kis létszámú mezőny ellenére sem lehet azt mondani, hogy értelmetlen. A versenyzők képzése szempontjából fontos.

A legnagyobb probléma, hogy egy Indy Lights autó rendkívül drága. A Dallara által gyártott 2002 óta használatban lévő kasztni ára közel 200 ezer dollár. Összehasonlításképp a WSR Formula Renault 3.5 sorozat Dallara kasztnija, ami jelenleg a leggyorsabb nevelősorozat Európában 150 ezer dollár körül van. És akkor még a Speedway cég által épített motorok és a pótalkatrészek szóba sem kerültek, pedig jelenleg ez viszi el a büdzsé nagyobbik részét. Idén ugyan csökkentették a motor árát, de ezzel egy időben a győzelmi pénzdíjakat is csökkentették. Sajnos egy olyan autó ami alkalmas ovál versenyzésre, és elég biztonságos is nem túl olcsó főleg ha Olaszországban gyártják. Arról nem is beszélve, hogy ha egy olyan helyzetben lévő sorozat áll egy nevelőrendszer élén mint az IndyCar, akkor nem kell csodálkozni, hogy nem nagyon van aki fizetne azért, hogy az Indy Lightsban versenyezzen.

De mindezek ellenére idén ütős mezőny állt össze, ahogy több szakértő is megállapította, lehet hogy kevesen vannak, de a mezőny fele 1-2 éven belül biztosan az IndyCarban fog vezetni. A tavalyi Star Mazda bajnoki első három helyezettje, Jack Hawksworth, Gabby Chaves és Sage Karam indulása mindenképpen pozitív. De olyanok is indulnak idén, mint Zach Veachel, aki alsóbb kategóriákban nem csillogott, de az Indy Lights teszteken lehengerlő teljesítményt mutatott. A tavaly győzelmet szerző, idén már az IndyCarban is bemutatkozó Carlos Munoz sem kutyaütő, de ott van még Peter Dempsey is aki korábban bizonyította már rátermettségét, de egész szezonban még nem kapott lehetőséget a bizonyításra.

Persze a jövőre nézve valóban nem biztató, hogy ilyen kevés az induló, de mindenképpen érdemes lenne költeni a kategóriának a megmentésére, mert az egész Road to Indy rendszer most kezdene pont beérni és több mint 40 év után végre ismét egy olyan erős nevelő rendszer lenne az IndyCar mögött, ami olyan versenyzőket termel ki, akik fel tudják venni a versenyt az európai fizetős társaikkal.

P. Carter

Legfrissebb Hírek