Mint az köztudott 2014-től a DTM és
a japán Super GT közös szabályrendszert vezet be, ezzel
könnyítenék meg a gyártók helyzetét. Hogy ennek milyen hatása
lehet az IndyCarra?
Az új szabályrendszerrel új motor
formula lép érvénybe ami az NRE fantázianevet viseli. 2 literes, soros 4 hengeres turbó motorról van szó.
Ezt a Super Formula is adoptálja 2014-től. A motor az új Super
Formula autóban elvileg 550 lóerős lesz kiegészülve 50 lóerős
előzési asszisztenssel.
Így kvázi lesz egy olyan
motorplatform, amit Japántól(Super GT, Super Formula) kezdve
Európán(DTM) át Amerikáig(DTM USA) mindenhol alkalmazni fognak,
és olyan gyártók építenek ilyen motort, mint a Honda, Lexus,
Nissan, BMW, Mercedes, Audi jelen állás szerint. Valószínűleg az amerikai DTM sorozat beindulásával
néhány amerikai gyártó is csatlakozik a sorba.
A képlet egyszerű lenne. Az
IndyCarnak is adoptálni kell az új motor szabályt és így jelen
állás szerint 5 új gyártónak nyílik meg a lehetőség, hogy az
IndyCarban versenyezzen. Kérdés persze, hogy mi okuk lenne rá, ha
egyszer ott lesz az amerikai DTM. De az IndyCarnak van egy Indy 500-a
ami még mindig az egyik legnagyobb verseny a világon és nincs
olyan gyár a világon aki ne akarná megnyerni. Ha a részvétel meg
nem kerül plusz költségbe, miért ne próbálnák meg?
Természetesen olyan apróságokkal ezt még ki lehet egészíteni
mint az aero-kit fejlesztés engedélyezése a gyártók számára,
ami már egy költségesebb dolog, de talán a gyártók nem
sajnálnák azt a pár milliót, hogy egyedi megjelenésű autókkal
versenyezzenek.
A kérdés az, hogy ezekből a
motorokból mennyit lehet kihozni, mert az 500-600 lóerő ovál
pályán még elmegy, de épített/utcai pályákon kevés. Az is
kérdéses, hogy a Honda és a Chevrolet mit szólna a váltáshoz?
Vagy megoldható lenne-e hogy a V6-os turbók együtt fussanak a
S4-es motorokkal? Az is kérdéses, hogy mennyire egyeztethető ez
össze azzal, amit az IndyCar mindig is képviselt, és most is próbálna képviselni, tehát egyediség
és innováció, de ezt egyre több fronton adják fel, szóval
akkora törést nem okozna abban a néhány rajongóban, ha a túlárazott egyedi V6 turbók helyett egy ilyen tucat motorformula lépne érvénybe.
Az biztos, hogy ez egy olyan lehetőség,
amiből sokat profitálhatna a széria, és a mostani nehéz
helyzetből talán az egyetlen kiút. Természetesen hosszabb távon
érdemesebb szilárdabb alapokra helyezni a sorozat működését,
mint az aktuális gyártói jelenlét, mert mint tudjuk gyártók
jönnek-mennek és velük együtt a pénzük is, de ez most talán
adhat egy olyan lökést a sorozatnak, amivel kikerülhet a gödörből.
Ebben a helyzetben, amikor a szezonnyitó versenyt alig nézték
többen a tv-ben mint a helyszínen, akkor az a minimum, hogy egy
ilyen lehetőséget megvitatnak.