Sokan
vártuk azt a pillanatot, amikor Randy Bernardot végre eltávolítják
az IndyCar éléről. De sokan nem hittük, hogy ez ilyen amatőr
formában fog megtörténni.
Először tagadták Bernard menesztését,
majd kiderült, hogy mégis menesztik, csak még nincs meg az utód,
ezért nem jelentik be. Végül a média és a rajongók nyomására
bejelentették, csak most az a helyzet, hogy nincs még meg az
utódja. Sőt egyesek szerint még csak ötletük sincs arról, hogy
hogyan tovább.
Azt
megerősítette a Hulman & Co. hogy a sorozat továbbra sem
eladó. Így akárki is kerül a vezérigazgatói székbe, nem lesz a
széria sokkal előrébb. Na de először is vegyük sorra kik vannak
az esélyesek között.
Mark
Miles : A Central
Indiana Corporate Partnership elnöke és vezérigazgatója, emellett
tagja az IndyCart birtokló Hulman & Co. igazgatótanácsának.
Az egyik főszervezője volt az Indianapolisban megrendezett Super
Bowl-nak és korábban 15
évig volt a vezérigazgatója a tenisz felügyelőszervezetnek, az
ATP-nek. Miles talán az egyik legjobb választás lenne. Komoly
sikereket ért el a sport több területén, és az autóversenyzésben
is érintett. És azzal, hogy tagja a Hulman & Co.
igazgatótanácsának az IndyCart is hatékonyabban tudná
irányítani, mint elődje.
Scott
Atherton: A
Panoz Motor Sports csoport elnöke, továbbá az American Le Mans
Series vezérigazgatója. Korábban a Mazda Raceway Laguna Seca, az
Auto Club Speedway és a Nazareth Speedway elnöke is volt, utóbbi
kettőé akkor, amikor Roger Penske tulajdonában voltak a pályák.
Emiatt a függetlensége erősen megkérdőjelezhető. További
negatívum vele kapcsolatban, hogy sokak szerint ő a felelős az
American Le Mans Series nehéz helyzete miatt. 2014-ben az ALMS
beolvad a Grand-Am-be és várhatóan Atherton állás nélkül
marad. Semmiképp nem lenne jó választás. Ahol ő felbukkan ott
sok sikerre nem lehet számítani. Viszont részfeladatok ellátására
alkalmas lehet.
Zak
Brown:
Alapítója és vezérigazgatója a Just Marketing International
cégnek, amely néhány év alatta világ egyik legnagyobb motorsport
szponzorációval és marketinggel foglalkozó cég. Brown
kakukktojás a listában, mert ő nem csupán vezérigazgató
szeretne lenni, hanem Tony George-al karöltve az egész IndyCart
felvásárolnák. Erről részletesebben egy kicsit lejjebb.
Doug
Boles:
A Hulman & Co. és az Indianapolis Motor Speedway kommunikációs
osztályának alelnöke. Ügyvéd végzettsége van és a Pather
Racing résztulajdonosa volt korábban. Versenyzőket is menedzsel
ezek mellett. Randy Bernard korábban már említette, hogy komoly
szerepet szán neki, de ebből a menesztése miatt nem lett semmi.
Egyedül véleményem szerint nem tudná ellátni az IndyCar
vezérigazgatói posztját rendesen, de egy komolyabb beosztásra
nagy eséllyel pályázik.
Ken
Hudgens: A
Feld Motor Sports vezérigazgatója, amely cég több motorverseny
sorozatot is üzemeltet. A motorversenyzésben mérsékelt sikereket
ért el, de az autóversenyzéssel nincs sok tapasztalata. Egy
IndyCar kaliberű sorozat vezetéséhez nem biztos, hogy elegendőek
a képességei és a tapasztalata.
A
fentiek a legkézenfekvőbb döntések, persze lehet, hogy ismét egy
külsős kapja meg a posztot, de Bernard után remélhetőleg erre
nem kerül sor.
Az
új vezérigazgatóval kapcsolatban több érdekes ötlet is
felmerült. A fent esélyesként említett Zak Brown például úgy
gondolja, hogy nem egy emberben kellene gondolkozni, hanem több
vezetőben, akik azokra a területekre koncentrálnának amiben a
legjobbak.
„Önmagában
egy vezérigazgató nem sokra megy, ha nincs körülötte egy olyan
csapat akikkel jól együtt tud dolgozni.” -mondta Brown
„Az
sem egy elvetendő ötlet, hogy több ember töltse be a posztot.”
Brown
szerint Miles lenne a legalkalmasabb a feladatra, de mindenképpen
kellene a vezetőségbe egy olyan ember mint Atherton vagy Boles.
A
legnagyobb probléma viszont az, hogy a Hulman & Co. nem úgy
tűnik, hogy a közeljövőben be akarja jelenteni Bernard utódját.
Ez a bizonytalanság nem tesz jót senkinek.
A
másik fontos dolog amiről beszélni kell, hogy mi van akkor, ha
mégis eladják az IndyCart? Ki venné meg? És miért?
Az
tudjuk, hogy Tony
George
egy olyan ötlettel állt elő, hogy 5 millió dollárért megvenné
a szériát. Az Indianapolis Motor Speedway természetesen maradna a
Hulman & Co.-nál. Ebben az esetben Zak Brown kapná a
vezérigazgatói posztot. Az valószínűsíthető, hogy az IndyCar
visszatérne a korábbi kerékvágásba. Több ovál verseny,
Észak-Amerikán kívüli versenyek hanyagolása. Röviden
megpróbálnák az IndyCart visszahozni Amerikába, ami egy jobb
képességű marketing csapattal, egy ügyes vezetővel és egy olyan
emberrel, aki a háttérből önti a pénzt a sorozatba, még akár
sikerülhet is.
Sokan
esélyesként említik Bernie
Ecclestonnet
is, de ez inkább egy (rém)álom. Az IndyCar semmilyen veszélyt nem
jelent Ecclestonne érdekeltségeire, és az elkövetkezendő néhány
évtizedben nem is fog. Így nem lenne értelme annak, hogy megvegye
és megszüntesse. Annak meg pláne nincs értelme, hogy megvegye és
ő finanszírozza a veszteségeit.
Sokan
a NASCAR birodalom tulajdonosát Brian
France-t
látnák szívesen az IndyCat tulajdonosaként, de megint csak az a
helyzet, hogy nem sok oka lenne felvásárolni az IndyCart. Ha meg is
tenné, valószínűleg nem azért tenné, hogy sikeressé tegye,
hanem ő is inkább megszüntetné, hogy a 2014-től NASCAR égisze
alatt induló egyesül Észak-Amerikai sportautó sorozat könnyedén
befuthasson. Az Indy 500 meg menne a Sprint Cup naptárába. Persze
ez egy kicsit vad elképzelés, de a NASCAR-nak valóban nincs
értelme egy IndyCar-t futtatni. Oválpályás amerikai versenyzésnek
ott a NASCAR, európai épített pályás versenyzésnek meg ott a
Grand-Am, 2014-től meg majd az egyesült sorozat. Az IndyCar meg
jelenleg az utóbbi vonalat képviseli, néhány ovál pályával. Ha
van egy ilyen sorozatuk minek még egy?
További
lehetőségek közé tartozik, hogy a csapatok valamelyike, vagy akár
több csapat összefogva vásárolná fel a szériát. Erre
láthattunk példát a múltba és azt is láthattuk, hogy ez egy
működésképtelen ötlet.
Az
sem zárható ki, hogy egy külsős cég vagy befektetői csoport
vásárolja fel, bár erre nem sok az esély, mert az évente 8-10
millió dolláros veszteség amit a sorozat termel, nem túl vonzó.
Egy
biztos, a sorozatnak egy erős vezetés kellene, és sok pénz.
Előbbi még megtörténhet, de utóbbihoz, mindenképpen új
tulajdonost kell találni az IndyCarnak. Csak ez egy újabb huzavona
lenne, ami megint csak bizonytalansághoz vezet, amit nem szeretnek a
szponzorok.
P. Carter