Mi lesz veled IndyCar?

Sokan vártuk azt a pillanatot, amikor Randy Bernardot végre eltávolítják az IndyCar éléről. De sokan nem hittük, hogy ez ilyen amatőr formában fog megtörténni. 

Először tagadták Bernard menesztését, majd kiderült, hogy mégis menesztik, csak még nincs meg az utód, ezért nem jelentik be. Végül a média és a rajongók nyomására bejelentették, csak most az a helyzet, hogy nincs még meg az utódja. Sőt egyesek szerint még csak ötletük sincs arról, hogy hogyan tovább.

Azt megerősítette a Hulman & Co. hogy a sorozat továbbra sem eladó. Így akárki is kerül a vezérigazgatói székbe, nem lesz a széria sokkal előrébb. Na de először is vegyük sorra kik vannak az esélyesek között.

Mark Miles : A Central Indiana Corporate Partnership elnöke és vezérigazgatója, emellett tagja az IndyCart birtokló Hulman & Co. igazgatótanácsának. Az egyik főszervezője volt az Indianapolisban megrendezett Super Bowl-nak és korábban 15 évig volt a vezérigazgatója a tenisz felügyelőszervezetnek, az ATP-nek. Miles talán az egyik legjobb választás lenne. Komoly sikereket ért el a sport több területén, és az autóversenyzésben is érintett. És azzal, hogy tagja a Hulman & Co. igazgatótanácsának az IndyCart is hatékonyabban tudná irányítani, mint elődje.

Scott Atherton: A Panoz Motor Sports csoport elnöke, továbbá az American Le Mans Series vezérigazgatója. Korábban a Mazda Raceway Laguna Seca, az Auto Club Speedway és a Nazareth Speedway elnöke is volt, utóbbi kettőé akkor, amikor Roger Penske tulajdonában voltak a pályák. Emiatt a függetlensége erősen megkérdőjelezhető. További negatívum vele kapcsolatban, hogy sokak szerint ő a felelős az American Le Mans Series nehéz helyzete miatt. 2014-ben az ALMS beolvad a Grand-Am-be és várhatóan Atherton állás nélkül marad. Semmiképp nem lenne jó választás. Ahol ő felbukkan ott sok sikerre nem lehet számítani. Viszont részfeladatok ellátására alkalmas lehet.

Zak Brown: Alapítója és vezérigazgatója a Just Marketing International cégnek, amely néhány év alatta világ egyik legnagyobb motorsport szponzorációval és marketinggel foglalkozó cég. Brown kakukktojás a listában, mert ő nem csupán vezérigazgató szeretne lenni, hanem Tony George-al karöltve az egész IndyCart felvásárolnák. Erről részletesebben egy kicsit lejjebb.

Doug Boles: A Hulman & Co. és az Indianapolis Motor Speedway kommunikációs osztályának alelnöke. Ügyvéd végzettsége van és a Pather Racing résztulajdonosa volt korábban. Versenyzőket is menedzsel ezek mellett. Randy Bernard korábban már említette, hogy komoly szerepet szán neki, de ebből a menesztése miatt nem lett semmi. Egyedül véleményem szerint nem tudná ellátni az IndyCar vezérigazgatói posztját rendesen, de egy komolyabb beosztásra nagy eséllyel pályázik.

Ken Hudgens: A Feld Motor Sports vezérigazgatója, amely cég több motorverseny sorozatot is üzemeltet. A motorversenyzésben mérsékelt sikereket ért el, de az autóversenyzéssel nincs sok tapasztalata. Egy IndyCar kaliberű sorozat vezetéséhez nem biztos, hogy elegendőek a képességei és a tapasztalata.

A fentiek a legkézenfekvőbb döntések, persze lehet, hogy ismét egy külsős kapja meg a posztot, de Bernard után remélhetőleg erre nem kerül sor.

Az új vezérigazgatóval kapcsolatban több érdekes ötlet is felmerült. A fent esélyesként említett Zak Brown például úgy gondolja, hogy nem egy emberben kellene gondolkozni, hanem több vezetőben, akik azokra a területekre koncentrálnának amiben a legjobbak.

Önmagában egy vezérigazgató nem sokra megy, ha nincs körülötte egy olyan csapat akikkel jól együtt tud dolgozni.” -mondta Brown

Az sem egy elvetendő ötlet, hogy több ember töltse be a posztot.”

Brown szerint Miles lenne a legalkalmasabb a feladatra, de mindenképpen kellene a vezetőségbe egy olyan ember mint Atherton vagy Boles.

A legnagyobb probléma viszont az, hogy a Hulman & Co. nem úgy tűnik, hogy a közeljövőben be akarja jelenteni Bernard utódját. Ez a bizonytalanság nem tesz jót senkinek.

A másik fontos dolog amiről beszélni kell, hogy mi van akkor, ha mégis eladják az IndyCart? Ki venné meg? És miért?

Az tudjuk, hogy Tony George egy olyan ötlettel állt elő, hogy 5 millió dollárért megvenné a szériát. Az Indianapolis Motor Speedway természetesen maradna a Hulman & Co.-nál. Ebben az esetben Zak Brown kapná a vezérigazgatói posztot. Az valószínűsíthető, hogy az IndyCar visszatérne a korábbi kerékvágásba. Több ovál verseny, Észak-Amerikán kívüli versenyek hanyagolása. Röviden megpróbálnák az IndyCart visszahozni Amerikába, ami egy jobb képességű marketing csapattal, egy ügyes vezetővel és egy olyan emberrel, aki a háttérből önti a pénzt a sorozatba, még akár sikerülhet is.

Sokan esélyesként említik Bernie Ecclestonnet is, de ez inkább egy (rém)álom. Az IndyCar semmilyen veszélyt nem jelent Ecclestonne érdekeltségeire, és az elkövetkezendő néhány évtizedben nem is fog. Így nem lenne értelme annak, hogy megvegye és megszüntesse. Annak meg pláne nincs értelme, hogy megvegye és ő finanszírozza a veszteségeit.

Sokan a NASCAR birodalom tulajdonosát Brian France-t látnák szívesen az IndyCat tulajdonosaként, de megint csak az a helyzet, hogy nem sok oka lenne felvásárolni az IndyCart. Ha meg is tenné, valószínűleg nem azért tenné, hogy sikeressé tegye, hanem ő is inkább megszüntetné, hogy a 2014-től NASCAR égisze alatt induló egyesül Észak-Amerikai sportautó sorozat könnyedén befuthasson. Az Indy 500 meg menne a Sprint Cup naptárába. Persze ez egy kicsit vad elképzelés, de a NASCAR-nak valóban nincs értelme egy IndyCar-t futtatni. Oválpályás amerikai versenyzésnek ott a NASCAR, európai épített pályás versenyzésnek meg ott a Grand-Am, 2014-től meg majd az egyesült sorozat. Az IndyCar meg jelenleg az utóbbi vonalat képviseli, néhány ovál pályával. Ha van egy ilyen sorozatuk minek még egy?

További lehetőségek közé tartozik, hogy a csapatok valamelyike, vagy akár több csapat összefogva vásárolná fel a szériát. Erre láthattunk példát a múltba és azt is láthattuk, hogy ez egy működésképtelen ötlet.

Az sem zárható ki, hogy egy külsős cég vagy befektetői csoport vásárolja fel, bár erre nem sok az esély, mert az évente 8-10 millió dolláros veszteség amit a sorozat termel, nem túl vonzó.

Egy biztos, a sorozatnak egy erős vezetés kellene, és sok pénz. Előbbi még megtörténhet, de utóbbihoz, mindenképpen új tulajdonost kell találni az IndyCarnak. Csak ez egy újabb huzavona lenne, ami megint csak bizonytalansághoz vezet, amit nem szeretnek a szponzorok.

P. Carter

Legfrissebb Hírek